Mali odkrywcy w świetlicy szkolnej „Znikający atrament” W tym tygodniu w świetlica szkolna zmieniła się w małe laboratorium. Przy okazji tego efektownego eksperymentu dzieci poznają nowe pojęcie: dyfuzja. Doświadczenie – dwie szklanki – gorąca i zimna woda – niebieski atrament z naboju do pióra – ocet spożywczy Wykonanie Do szklanki z zimną wodą dodajemy 3 kropelki niebieskiego atramentu z naboju do pióra. Atrament ma większą gęstość, opadając na dno w niezwykły sposób zabarwia wodę. Rozpraszając się wolniej powstają piękne kształty, które z czasem robią się coraz mniej wyraźne gdyż atrament rozpuszcza się w wodzie. wymieszaj dokładnie wodę z atramentem, ciecz zmieni kolor na ciemnoniebieski. Do drugiej szklanki nalej nieco wrzątku. Podobnie jak ostatnio dodaj 3 kropelki atramentu. Od razu widać, że atrament się szybko rozprasza w wodzie, a po chwili całkowicie znika – ciecz nadal jest bezbarwna. Czy atrament się popsuł? Dodaj jeszcze kilka kropelek. Woda nadal jest bezbarwna. Czas na czary mary. Do bezbarwnego roztworu dodaj kilka kropli octu. Od razu ciecz „odzyskuje” kolor ciemnego granatu. Celem tych zajęć jest budzenie ciekawości otaczającym światem, prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków.
© Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Pawła II
Aleksandrów Łódzki